Πέθανε και τέταρτος εργαζόμενος από την φωτιά στα ΕΛΠΕ

Κατέληξε και τέταρτος σοβαρά τραυματισμένος εργαζόμενος στα ΕΛΠΕ από την έκρηξη που σημειώθηκε σε μονάδα του διυλιστηρίου στις 8 Μαΐου. Πρόκειται για τον 31χρονο Κώστα Μαγγούρα, που νοσηλευόταν στο Θριάσιο Νοσοκομείο με πολλαπλά εγκαύματα. 
 
Στις 23 του μήνα, είχε πεθάνει τρίτος εργαζόμενος, ενώ την Τρίτη 19 Μαΐου είχαν χάσει τη μάχη με διαφορά ωρών, δύο ακόμη πολυτραυματίες.  
 
Υπενθυμίζεται ότι συνολικά 6 εργάτες είχαν τραυματιστεί από την ανάφλεξη που σημειώθηκε στο διυλιστήριο και σύμφωνα με τις καταγγελίες του Συνδικάτου Μετάλλου Ν. Αττικής αλλά και των ίδιων των εργαζομένων, τα μέτρα ασφαλείας ήταν ελλιπή, ενώ τις εργασίες πραγματοποιούν συνεργεία που αποτελούνται από ανειδίκευτους εργάτες, οι οποίοι καλούνται να δουλεύουν 12ωρα και 16ωρα, με ελάχιστα διαλείμματα και χαμηλά μεροκάματα.
 
Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του ΚΚΕ, “Παρά την αύξηση της κερδοφορίας τα τελευταία χρόνια, στον όμιλο ΕΛΠΕ εντείνεται η εργολαβοποίηση, με στόχο την αντικατάσταση της μόνιμης και σταθερής δουλειάς με δικαιώματα από “φθηνούς” εργαζόμενους χωρίς δικαιώματα. Ο αριθμός των μόνιμων εργαζομένων μειώθηκε από το 2007 έως το 2013 κατά 29%, αντίθετα αυξάνεται το προσωπικό με άλλες μορφές εργασίας. Οι εργάτες στους εργολάβους δούλευαν για λίγα ευρώ την ώρα. Τα σωματεία επανειλημμένα έχουν καταγγείλει ότι η εταιρεία, κυνηγώντας το μέγιστο κέρδος, έχει προχωρήσει στην εντατικοποίηση της εργασίας, στην καταστρατήγηση μέτρων ασφαλείας, με σοβαρές καθυστερήσεις ακόμα και στις εργασίες συντήρησης των εγκαταστάσεων.”
 
Πώς ξέσπασε η φωτιά – τι συνέβη με τον συναγερμό και τις διόδους διαφυγής
 
Ως κύρια αιτία πρόκλησης της πυρκαγιάς και της συνακόλουθης έκρηξης αναφέρεται στο πόρισμα της εταιρείας η ύπαρξη καυσίμου μέσα στον αγωγό της δεξαμενής όπου γίνονταν εργασίες συντήρησης και συγκεκριμένα η αλλαγή βάνας, καθώς η ακατέργαστη βενζίνη δεν θα έπρεπε να υπάρχει μέσα στον αγωγό, αλλά και η ελλιπής προετοιμασία των εγκαταστάσεων για την προγραμματισμένη συντήρηση.
 
Τα δύο μέλη της επιτροπής διερεύνησης που ορίστηκαν ως εκπρόσωποι των εργαζομένων θεωρούν ότι από τις μαρτυρίες όσων εξετάστηκαν προκύπτει πως η πλημμελής τήρηση των διαδικασιών ήταν αποτέλεσμα ενός γενικότερου κλίματος πίεσης για τη γρήγορη ολοκλήρωση των εργασιών, καθώς υπήρξε προσπάθεια το χρονοδιάγραμμα της γενικής συντήρησης του διυλιστηρίου να συμπιεστεί κάτω από 35 ημέρες, αλλά και συσσωρευμένης κούρασης, λόγω γενικευμένης εντατικοποίησης, έλλειψης προσωπικού και πολλών 12ωρων εργασίας, πολύ καιρό πριν από το ξεκίνημα της γενικής συντήρησης.
 
Εκτός από το πόρισμα των ΕΛ.ΠΕ., εκκρεμούν δύο ακόμη πορίσματα, της Πυροσβεστικής και του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, επομένως θα γίνει διασταύρωση από τρεις διαφορετικές πλευρές, πριν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τα πραγματικά αίτια.
 
Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής, Σωτήρης Πουλικόγιαννης αναφέρει: “Δεν χτύπησε κανένας συναγερμός. Από στόμα σε στόμα ειδοποιήθηκε ο κόσμος για να εγκαταλείψει. Όπως καταλαβαίνετε εδώ μιλάμε για ένα διυλιστήριο που έχει καύσιμα και ο κίνδυνος ήταν τεράστιος να επεκταθεί η φωτιά. Εδώ δουλεύουν τόσες χιλιάδες κόσμος, φαντάζεστε τι μπορούσε να συμβεί. Αν αφαιρέσετε 300-400 άτομα που ήταν νυχτερινή βάρδια και είχαν σχολιάσει όλοι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι βρίσκονταν στο χώρο. Τώρα στο σημείο που έγιναν οι εκρήξεις δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα πόσοι ακριβώς δούλευαν, αν ήταν 10, 20 ή 30 άτομα περιμετρικά της συγκεκριμένης μονάδας.
 
Άλλο βασικό ζήτημα είναι ότι δεν υπήρχαν δίοδοι διαφυγής.  Οι άνθρωποι έτρεχαν αλλόφρονες, κάποια μέσα στον πανικό σπάσανε πόρτες. Εδώ είχαμε και το τραγικό φύλακες να κυνηγάνε εργαζόμενους να τους πάρουν τις κάρτες επειδή σπάσανε την πόρτα και κάνανε ζημιά, την ώρα που οι άνθρωποι τρέχανε να σωθούν.
 
Αυτή είναι η κατάσταση και είναι απαράδεκτη. Ειδικά όταν μιλάμε για έναν τεράστιο όμιλο με τέτοιους τζίρους. Είναι δυνατόν να φτάνουμε στο σημείο να πηγαίνουν άνθρωποι άνεργοι να κάνουν 20 μεροκάματα, μετά από 2 χρόνια ανεργίας και να μην ξέρουν αν θα γυρίσουν σπίτι τους;”
 
“Κάθε μέρα που μένει κλειστή η μονάδα η εταιρία χάνει εκατομμύρια, πρέπει λοιπόν να συντηρηθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, με όποιο κόστος. Είναι τόσο απάνθρωποι που λίγες ώρες μετά το ατύχημα πίεζαν τον κόσμο να πάει ξανά μέσα για δουλειά χωρίς να έχουν ελέγξει τι δεν πήγε καλά, αν υπάρχει ακόμα κίνδυνος.”
 
Ο Ερντογάν όταν χάθηκαν 502 εργάτες στα ορυχεία της Σόμα είχε πει ότι ήταν θέλημα θεού. Αυτό μου θυμίζει η ανακοίνωση της ΕΛΠΕ, συνεχίζει ο κ.  Πουλικόγιαννης και προσθέτει:
 
“Παρ' όλα αυτά, να πάει ο κόσμος να δουλέψει γιατί χάνουμε λεφτά”.
 
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής,  στο σημείο του ατυχήματος έχει μεταβεί ήδη κλιμάκιο του υπουργείου προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι.
 
“Το διυλιστήριο δεν πρόκειται να ανοίξει αν δεν βρεθεί τι πήγε στραβά και δεν διορθωθεί” τονίζει.
  
Έχουν γίνει επανειλημμένα καταγγελίες για έλλειψη μέτρων ασφαλείας
 
Για  επανειλημμένες καταγγελίες για έλλειψη μέτρων ασφαλείας στους χώρους εργασίας στις Χημικές Βιομηχανίες έκανε λόγο και η Ομοσπονδία Εργατοϋπαλλήλων Χημικής Βιομηχανίας σε ανακοίνωση συμπαράστασης που εξέδωσε για τους τραυματίες.
 
Στην ανακοίνωση εκφράζεται η αμέριστη συμπαράσταση της Ομοσπονδίας στα θύματα του νέου εργατικού ατυχήματος στα ΕΛΠΕ, όπως αναφέρεται και εκφράζεται η ευχή να γίνουν όλοι γρήγορα καλά και να επιστρέψουν υγιείς στις οικογένειες τους.
 
Όπως τονίζεται, έχουν γίνει επανειλημμένα καταγγελίες για έλλειψη μέτρων ασφαλείας στους χώρους εργασίας στις Χημικές Βιομηχανίες, ενώ γίνεται αναφορά σε ιδιαίτερα επικίνδυνες και ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας και καταγγέλεται ότι πολλές κατηγορίες εργαζομένων εξαιρούνται από τα Βαρέα και Ανθυγιεινά στις επιχειρήσεις Χημικής Βιομηχανίας.
 
Η Ομοσπονδία καλεί το ΣΕΠΕ να επιδείξει μεγαλύτερη αυστηρότητα όσον αφορά στην τήρηση των μέτρων ασφαλείας και να εξασκήσει πίεση στις εταιρίες να εφαρμόζουν τους νόμους.

 
 
Πηγή: 902.gr, Left.gr, Εφημερίδα των Συντακτών
Φωτο:InTimeNews

Παρόμοια άρθρα

Back to top button