Μεγάλη ανάπλαση στην Παλαιά Εθνική Αθηνών Κορίνθου από την Ελευσίνα έως τα Μέγαρα

Λ. Κοσμόπουλος: «Βήμα-βήμα ένα έργο-όνειρο γίνεται πραγματικότητα. Αλλάζουμε την εικόνα της περιοχής μας».

Ο αναπτυξιακός οργανισμός «Νέα Μητροπολιτική Αττική» αναλαμβάνει τη μελέτη με τίτλο «Βελτίωση, εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση ασφάλειας και σήμανσης για την Παλιά Εθνική οδό Αθηνών-Κορίνθου από Ελευσίνα έως Μέγαρα» για λογαριασμό της Περιφέρειας Αττικής.

Το έργο της περιβαλλοντικής μελέτης που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση αφορά στην «Βελτίωση – Εκσυγχρονισμός και Αναβάθμιση Ασφάλειας και Σήμανσης της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου (ΠΕΟΑΚ) από Ελευσίνα έως Μέγαρα, Τμήμα Χ.Θ. 0+000 έως Χ.Θ. 1+892,294» με Αρμόδια Αρχή την Δ/νση Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Αττικής – Τμήμα Περιβαλλοντικού & Χωρικού Σχεδιασμού Αττικής.

Η μελέτη προβλέπει την ανάπλαση των πεζοδρομιών της ΠΕΟΑΚ από την συμβολή της ΠΕΟΑΚ με την οδό Σπετσών στην Ελευσίνα έως τη συμβολή της ΠΕΟΑΚ με την οδό Γρηγορίου Λαμπράκη στην Νέα Πέραμο του Δήμου Μεγαρέων, συνολικού μήκους περίπου 12,4 χλμ. Με το σύνολο του έργου επιχειρείται η αναβάθμιση της ασφάλειας και σήμανσης της ΠΕΟΑΚ η οποία παρουσιάζει εξαιρετικά προβληματικές συνθήκες εντός του αστικού ιστού της πόλης της Νέας Περάμου, καθώς δεν παρουσιάζει εικόνα αστικής οδού.

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 18/4/2024.

Δρόμος 80 ετών

Η παλαιά εθνική οδός Αθηνών Κορίνθου κατασκευάστηκε πριν το 1945 και έκτοτε η σήμανση και ο εξοπλισμός ασφαλείας έχουν επιδεχθεί επιμέρους βελτιώσεις, προσθήκες και παρεμβάσεις, ενώ τα γεωμετρικά της χαρακτηριστικά και οι τυπικές διατομές, δεν έχουν εκσυγχρονιστεί.

Επιπλέον, στα εντός των αστικών περιοχών τμήματά της, η οδός καλείται να εξυπηρετήσει τις παρόδιες ιδιοκτησίες, την κυκλοφορία των πεζών, τη στάση επί της οδού και άλλες λειτουργίες για τις οποίες δεν είναι εξοπλισμένη ενώ τα όρια των παρόδιων ιδιοκτησιών, κολώνες, δέντρα που έχουν αναπτυχθεί άναρχα, τοίχοι και εμπόδια ασκούν ιδιαίτερη πίεση και περιορισμό του εύρους της οδού.

Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την επιβάρυνση της κυκλοφορίας της οδού λόγω της αστικοποίησης των παρόδιων περιοχών Νεράκι, Λουτρόπυργος και Νέα Πέραμος, και την επιλογή της από μεγάλο αριθμό οδηγών μεταξύ Μεγάρων – Ελευσίνας για την αποφυγή των διοδίων, δημιουργούν θέματα ασφάλειας και λειτουργικής εξυπηρέτησης, οδηγώντας σε πληθώρα ατυχημάτων.

Επομένως, η ανάγκη εκσυγχρονισμού της οδού, η αναβάθμιση της ασφάλειας και ασφάλισης, η εφαρμογή των κατάλληλων τυπικών αστικών και υπεραστικών διατομών, η μελέτη της αποστράγγισης και αποχέτευσης ομβρίων που θα συμβάλλει σημαντικά στην αντιπλημμυρική προστασία των όμορων περιοχών, καθώς τα δίκτυα αυτά δεν είναι ολοκληρωμένα, η μελέτη φωτισμού και κάθε στοιχείου που απαιτείται σύμφωνα με τις σύγχρονες προδιαγραφές αποτελούν άξονες υψίστης προτεραιότητας για την Περιφέρεια Αττικής.

Το προφίλ του έργου

Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, το έργο βρίσκεται στο Νομό Αττικής και πιο συγκεκριμένα στο δυτικό τμήμα του, στους δήμους Μεγαρέων και Ελευσίνας αυτού.

Το έργο αφορά στην υλοποίηση έργων, για την βελτίωση και την αναβάθμιση, κατά τμήματα της υφιστάμενης οδού. Τα έργα αφορούν στη βελτίωση της τυπικής διατομής της οδού στα υπεραστικά τμήματά της. Το συνολικό τμήμα που θα μελετηθεί αφορά τμήμα της Παλαιάς Εθνικής οδού Αθηνών – Κορίνθου (ΠΕΟΑΚ) στο τμήμα Ελευσίνα – Μέγαρα, και ειδικότερα στο τμήμα από τον κόμβο Ευταξία και μέχρι τη Χ.Θ. 1+982,294 , προκειμένου να αναβαθμιστεί το επίπεδο κυκλοφορίας της οδού.

Αφετηρία του υπό μελέτη οδικού τμήματος αποτελεί ο κόμβος Ευταξία της ΠΕΟΑΚ με την επαρχιακή οδό Μεγάρων-Περαχώρας και τον παράδρομο της Ολύμπιας οδού στο δυτικό άκρο της πόλης της Ελευσίνας, αμέσως μετά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Το πέρας της μελέτης είναι η Χ.Θ. 1+892,294. Το μελετώμενο τμήμα της Π.Ε.Ο Αθηνών –Κορίνθου διέρχεται από εκτός σχεδίου περιοχή σε παραλιακή χάραξη σε χαμηλό υψόμετρο.

Η οδός ανήκει στην κατηγορία ΑΙΙΙ (ΟΜΟΕ-Χ) με ταχύτητα μελέτης Ve=60 km/h. Οριζοντιογραφικά η οδός προσαρμόζεται κατά το δυνατό στην υφιστάμενη κατάσταση οποία αποτελείται από ενιαίο οδόστρωμα με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.

Με δεδομένο ότι η οδός έχει σχεδιαστεί πριν πολλές δεκαετίες, δεν είναι εφικτό να εναρμονιστεί με τα σημερινά κριτήρια ασφαλείας με αποτέλεσμα η γεωμετρία της να είναι ανεπαρκής στο σύνολό της σχεδόν με εξαίρεση μικρά τμήματα. Από τη μελέτη προβλέπεται:

Η Τυπική διατομή στα υπεραστικά τμήματα (χ.θ. 0+000 έως χ.θ. 1+892,294) που εφαρμόζεται είναι ανάλογη της υφιστάμενης κατάστασης.

Για το τμήμα 0+000 έως 1+500 εφαρμόζεται τυπική διατομή μιας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,50μ, συμπεριλαμβανομένης λωρίδας καθοδήγησης 0,25μ, με έρεισμα ελάχιστου πλάτους 1,50μ. αριστερά της οδού και έρεισμα σταθερού πλάτους 1,50μ. και τάφρο σταθερού πλάτους 1,66μ. στα δεξιά. Το έρεισμα αριστερά της οδού προσαρμόζεται κατά περίπτωση σύμφωνα με την υφιστάμενη κατάσταση και επεκτείνεται ώστε να προσεγγίσει τον υφιστάμενο τοίχο ή την άκρη του υφιστάμενου οδοστρώματος κατά περίπτωση όπου απαιτείται.

Για το τμήμα από Χ.Θ. 1+500 – Χ.Θ. 1+892,294, όπου η υφιστάμενη οδός περιορίζεται σημαντικά, εφαρμόζεται τυπική διατομή μιας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,00μ, συμπεριλαμβανομένης λωρίδας καθοδήγησης 0,25μ με έρεισμα μεταβλητού πλάτους αριστερά της οδού ανάλογα με το διαθέσιμο πλάτος και έρεισμα σταθερού πλάτους 1,50μ. και τάφρο σταθερού πλάτους 1,66μ. στα δεξιά.

Το ζήτημα αυτό αντιμετωπίζεται ικανοποιητικά από το ότι οι ταχύτητες περιορίζονται σε όλο το μήκος κάτω από 50 χλμ/ώρα, τόσο λόγω των γεωμετρικών χαρακτηριστικών στο πρώτο υπεραστικό τμήμα των 1+980 χλμ στο οποίο δεν εντοπίζεται παρόδια δόμηση. Επιπρόσθετα έχει ληφθεί μέριμνα στο στάδιο της μελέτης σήμανσης και ασφάλισης να αρθεί η επικινδυνότητα στα δυσχερή τμήματα.

Έχοντας υπόψη τα ανωτέρω καταβλήθηκε προσπάθεια κατά τη χάραξη της οριζοντιογραφίας, η επιλογή εκείνων των γεωμετρικών στοιχείων της πολυγωνικής, ώστε να επιφέρουν αποδεκτές τιμές ιδίως των κριτηρίων ασφαλείας.

Η μηκοτομή της χάραξης για το σύνολο της οδού διαμορφώνεται προσεγγίζοντας όσο το δυνατό περισσότερο τη μηκοτομή της υφιστάμενης οδού.

Τα οφέλη από τη λειτουργία του έργου

Το έργο αποσκοπεί στη βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του οδικού άξονα και στην πλήρη ανακατασκευή του οδοστρώματος αυτών, προκειμένου να αναβαθμιστεί το επίπεδο εξυπηρέτησης των χρηστών των οδών από και προς αυτές. Σε όλες τις περιπτώσεις, αναμένεται να βελτιωθεί η χάραξη της οδού και η αύξηση των οριζοντιογραφικών ακτινών σε επίπεδο που να εξασφαλίζει την ομοιογένεια του γεωμετρικού σχεδιασμού και κατ’ επέκταση την αύξηση του παρεχόμενου επιπέδου οδικής ασφάλειας.

Σχετικά, ο αντιπεριφερειάρχης Χωρικού Σχεδιασμού, Πολεοδομικών Θεμάτων και Εφαρμογών Περιφέρειας Αττικής αναφέρει: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να προχωράμε ένα εμβληματικό έργο, με την «Νέα Μητροπολιτική Αττική» και την Περιφέρεια Αττικής. Η μεγάλη ανάπλαση της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών-Κορίνθου αφορά τόσο ένα μεγάλο σε μήκος κομμάτι, 12,4 χιλιομέτρων. Το έργο δεν μένει στις μακέτες, καθώς έχει τεθεί ήδη σε διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και με την υλοποίησή του πρόκειται να προσφέρει σύγχρονο οδικό δίκτυο με ασφάλεια και αλλάζει ριζικά την εικόνα της Δυτικής Αττικής, από την Ελευσίνα ως την Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα.

Η ανάπλαση αυτή αποτελεί ένα εμβληματικό έργο για τη Δυτική Αττική και την περιοχή μας και ένα προσωπικό μου στοίχημα, καθώς σκοπός μου είναι να μπορώ με έργα να αλλάξω την περιοχή που ζούμε εμείς και τα παιδιά μας, με το βλέμμα στις επόμενες γενιές. Βήμα-βήμα ένα έργο-όνειρο γίνεται πραγματικότητα».

Φορέας του έργου είναι η ΝΕΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ Α.Ε. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Παρόμοια άρθρα

Back to top button