Χρυσή Γκοσδή: «Εισήγηση ψηφίσματος ισότητας»

Επιστολή – ψήφισμα ισότητας, από την πρόεδρο του τοπικού συμβουλίου κοινότητας Μεγάρων κ. Χρυσής Γκοσδή, με την οποία δηλώνει τη συστράτευσή της, στην επιστολή γυναικών – δημοτικών συμβούλων του δημοτικού συμβουλίου, απεστάλη και έχει ως εξής:

Σε συνέχεια της επιστολής των γυναικών δημοτικών συμβούλων, το βρίσκω καθήκον μου να συν- σταθώ και να συν-υπάρξω σε αυτή την θέση τους.

Είναι τιμή μου που είμαι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Μεγάρων οδεύοντας στα μισά σχεδόν του 21 αιώνα .

Ο πολιτικός θεσμός δε θα έπρεπε να συν-υπάρχει με έμφυλες διαφοροποιήσεις, με σεξιστικά σχόλια και με ποσοτικές διαφοροποιήσεις, όπως «λίγη» ή «μικρή» ως προς την γυναικεία υπόσταση.

Επιπλέον, ποσοτικές διαφοροποιήσεις, όπως «βαριά παντελόνια» είναι εξίσου ανυπόστατες διότι δεν θεωρώ ότι ο ανδρισμός είναι βαρύς και κατ’ επέκταση οι γυναίκες με «βαριά παντελόνια» είναι δυνατότερες. Θα σημειώσω πως καμία γυναίκα δεν έχει ανάγκη τα βαριά σας παντελόνια. Τα φουστάνια μας για να μιλήσω στην δική σας γλώσσα είναι εξίσου βαριά.

Λίγα λόγια από την ιστορία των φορεμάτων και των φουστανιών, όταν τα παντελόνια, τα είχαν όλα δεδομένα ενώ οι φούστες πάλευαν για μια κατάκτηση. Μία κοινωνία είναι απαρτισμένη από θεσμούς, όπως η οικογένεια, η εκπαίδευση, ο αθλητισμός και η πολιτική. Πάμε να δούμε λίγες καταστάσεις όσον αφορά τη θέση του φορέματος.

Αρχικά, στην οικογένεια επικρατούσε η άποψη του «έχω ένα παιδί και ένα κορίτσι». Στην εκπαίδευση το πρώτο σχολείο κορασίδων ξεκίνησε επί Ι. Καποδίστρια στην Αίγινα με διαφοροποιημένα μαθήματα από τα σχολεία των ανδρών. Τα κορίτσια θεωρούνταν υποδεέστερα και η εκπαίδευσή τους δε ήταν σημαντική σύμφωνα με τις αντιλήψεις της εποχής.

Όμως, φτάνοντας στα τέλη του 19ου αιώνα με την εκπαίδευση να προχωρά και να υπάρχουν αρκετά εκπαιδευτικά ιδρύματα έρχεται η ανάγκη εκτός από τα διδασκαλία των ανδρών, να έχουμε και τα διδασκαλία γυναικών από όπου έβγαιναν οι διδασκάλισσες. Έτσι κάνει την εμφάνιση της η γυναίκα δασκάλα. Είναι η πρώτη γυναίκα με δικαίωμα δημόσιου λόγου.

Παρά ταύτα έχουμε πάλι διαφοροποίηση σε ένα άλλο κλάδο , τον αθλητισμό. Λόγω ένδυσης , λόγω σεμνοπρέπειας, όπως γράφει η Χ. Κουλούρη, οι γυναίκες δεν είχαν δικαίωμα στην άθληση, ενώ ο άνδρας το είχε το δικαίωμα αυτό. Από τα χρόνια της επανάστασης ο άνδρας πρέπει να τρέχει , να πηδά, να πετά το λιθάρι και να σέρνει τον χορό με δυναμισμό και ανδροπρέπεια. Στη συνέχεια, επί Καποδίστρια, ο οποίος έβαλε τις σωμασκίες στην δημοτική εκπαίδευση, ο ρόλος για τις γυναίκες και τις φούστες ήταν στα εργόχειρα και στο ράψιμο. Αυτή ήταν η πρακτική δράση της γυναίκας .

Τελειώνοντας , τον 19οαιώνα και στο μεταίχμιο με τον 20ο αιώνα έρχεται το σουηδικό σύστημα με τις Δανέζες να κατακτούν θέση σε παγκόσμια διοργάνωση. Έτσι, το Αρσάκειο Παρθεναγωγείο βάζει την σουηδική γυμναστική στα θηλυκά, όμως με μικρή κίνηση των άκρων όσο αυτή επιτρέπεται μέσα από τα φορέματα ώστε να παραμένει η σεμνοπρέπεια. Στη συνέχεια, η Δημόσια Αρχή θα υιοθετήσει και αυτή με τη σειρά της το σουηδικό σύστημα .

Για να δούμε τι γίνεται στον επαγγελματικό αθλητισμό. Το 1896 στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων, φυσικά η γυναικεία συμμετοχή απορρίφθηκε από την ανδροκρατούμενη επιτροπή. Ο Γιάννης Ζαϊμάκης γράφει : «Αυτός ο αποκλεισμός προκάλεσε την αντίδραση του φεμινιστικού κινήματος με την AliceMilliat να καταφέρνει το 1922 τους πρώτους ολυμπιακούς αγώνες γυναικών». Φυσικά σε διαφορετικό μέρος και με απόκρυψη των ρεκόρ και των αποτελεσμάτων .

Ας φτάσουμε τώρα και στον τομέα της πολιτικής. Το καθολικό δικαίωμα ψήφου στην Ελλάδα ήρθε για την γυναίκα το 1952. Το 1934 είχαν ψηφίσει κάποιες γυναίκες, όμως το δικαίωμα του εκλέγειν δε το κατείχαν όλες. Μετά από πολλούς αγώνες επιτέλους τα κατάφεραν. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθεί ότι από το 1864 καταχωρήθηκε στο Σύνταγμα και αναγνωρίστηκε η γυναίκα ως πολίτης. Ναι, μετά από έναν αιώνα μπόρεσαν καικατάφεραν να ξεπεράσουν τους «γίγαντες παντελονάτους».

ΨΗΦΙΣΜΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ

Προς τιμήν και σεβασμό στις τότε αγωνίστριες που επιθυμούσαν την ισότητα και μας χάρισαν αυτά τα αυτονόητα και δεδομένα αγαθά,ζητώ από το εν λόγω σώμα να προβούμε στο παρακάτω ψήφισμα που αφορά όλα τα μέλη χωρίς φυλετικό διαχωρισμό.

– Τον σεβασμό σε καθολικό επίπεδο από όλα τα εκλεγμένα μέλη κατά την διάρκεια συνεδριάσεων και κατά τη διαχείρισηθεμάτων πέραν της συνεδρίασης.

– Την αποχώρηση από το σώμα, όποτε υπάρχουν σεξιστικά σχόλια που δε αρμόζουν σε κανένανάνθρωποή θεσμό.

– Την αποφυγή χρήσης προσβλητικών σχολίων που υποβιβάζουν την ανθρώπινη ύπαρξη.

– Την αποφυγή σχολίων που καταδεικνύουν και θίγουν τον τρόπο έκφρασης αφενός στο προφορικό και αφετέρου στον γραπτό λόγο του εκάστοτε μέλους του συμβουλίου.

– Την ισότιμη χρήση του χρόνου από όλα τα μέλη.

– Την αποδοκιμασία οποιουδήποτε μέλους του σώματος που σε ‘πολιτικό’ πλαίσιο κάνει χρήση σχόλιων με απώτερο σκοπό την προσβολή των μελών επικαλούμενος τον πολιτικό διάλογο και αγνοώντας τις βασικές ανθρώπινες αξίες . Διότι αυτές οι καταστάσεις δε θα έπρεπε να χαρακτηρίζουν έναν πολιτισμένο θεσμό του 21ου αιώνα . Ώστε να δικαιολογούν μορφές χουλιγκανισμού .

Δεσμεύομαι για τα κάτωθι, εφόσον με την βοήθεια της επιστήμης βγαίνουμε από την τωρινή κατάσταση και θα μας δοθεί η δυνατότητα να ξαναβρεθούμε σε δια ζώσης συνεδριάσεις:
Για μια πολιτισμένη διαδικασία. Ένας όρος που προέρχεται από το ρήμα εκπολιτίζω με παράγωγο ουσιαστικό «πολιτισμός». Μάλιστα, η αρχαία λέξη «πολίτης» σήμαινε την συμμετοχή κάποιου στα πολιτικά δρώμενα.Έτσι, ως γυναίκα που με θεώρησαν πολίτη από το 1864 υπόσχομαι να αγωνίζομαι για τον πολιτισμό.

Τέλος, μαζί με τον πολιτισμό συμπορεύεται και η κουλτούρα. Προερχόμενη από την λατινική λέξη «cultura» ο Κικέρων την χρησιμοποιούσε ως «καλλιέργεια της γης» και αργότερα ως «καλλιέργεια του νου». Συνεπώς, εύχομαι η κουλτούρα του συμβουλίου να χαρακτηρίζεται από πολιτισμένο νου.

Είναι κατακριτέο το οποιοδήποτε μέλος του συμβουλίου,όσον αφορά στο πολιτικό πλαίσιο, να ανταλλάσσει σχόλια και να προσβάλλει εν γένει τα υπόλοιπα επικαλούμενος τον πολιτικό διάλογο και αγνοώντας τις βασικές ανθρώπινες ελευθερίες όπως ο σεβασμός στον συνάνθρωπο.

Η Πρόεδρος

Γκοσδή Χρυσή

Παρόμοια άρθρα

Back to top button