Η Επιτροπή Αγώνα κατοίκων Κινέτας κοινοποιεί Υπόμνημά της προς τη ΓΔΑΠΕΥ/ΔΔΜΥ Περιφέρειας Αττικής/Τμήμα 6ο Κ.Δ.Μ. Κυκλοφορίας ως απάντηση σε έγγραφο της Υπηρεσίας που ζητούσε διευκρινήσεις αναφορικά με την εγκατάσταση διαβάσεων πεζών επί της ΠΕΟΑΚ (Παλαιά Εθνική Οδός Αθηνών Κορίνθου).
Ακολουθεί το κείμενο του Υπομνήματος, όπως μας απεστάλη:
Προς: ΓΔΑΠΕΥ/ΔΔΜΥ Περιφέρειας Αττικής/Τμήμα 6ο Κ.Δ.Μ. Κυκλοφορίας
Κοιν: Δήμο Μεγαρέων/ Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών
ΘΕΜΑ: Απάντηση σε ζητούμενες διευκρινήσεις περί εγκατάστασης διαβάσεων πεζών επί της ΠΕΟΑΚ (Παλαιά Εθνική Οδός Αθηνών Κορίνθου).
Σχετ.: Το υπ.αριθ.888641/22-7-24 έγγραφό σας
Απαντώντας στις ζητούμενες από εμάς διευκρινήσεις δυνάμει του ως άνω εγγράφου σας, έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα:
1. Το υπ. αριθ. 236976/22-2-24 υπόμνημά μας που αφορά συγκεκριμένα προβλήματα μόνο στην ΠΕΟΑΚ μαζί με υποδείξεις και προτάσεις, κατατέθηκε στην Αντιπεριφέρεια Αττικής, κατόπιν συνεργασίας με τον αντιπερ/ρχη Κλεάνθη Βαρελά την 18/2/24, στον οποίο επίσης κατατέθηκαν παρουσία και του προϊσταμένου Τεχν. Υπηρεσιών την 12/3/24 σε σύσκεψη στα γραφεία της τοπικής Κοινότητας άλλα δύο υπομνήματα, ένα συνοπτικό για την περιοχή όσο και ένα α ν α λ υ τ ι κ ό για τα προβλήματα του οδικού δικτύου.
2. Τα προβλήματα του οδικού άξονα της ΠΕΟΑΚ στο τμήμα των τεσσάρων (4) χλμ. περίπου που διαπερνά την κατοικημένη περιοχή της Κινέτας, αλλά και ειδικά της διασταύρωσης στο 57οχλμ., έχουν περιγραφεί ευκρινώς και λεπτομερώς κατά το δυνατόν στο αναλυτικό υπόμνημα, που σημειωτέον συνοδεύτηκε και από σχετικές φωτογραφίες, με βάση την εμπειρική μας γνώση(μαρτυρίες, παρατηρήσεις, πληροφορίες) ως κάτοικοι της περιοχής, καθότι ως μη ειδικοί μόνο αυτή μπορούμε να μεταδώσουμε. Ειδικότερα στην παρ. 5 του αναλυτικού υπομνήματος παρουσιάζονται τα προβλήματα (ελλείψεις) της ΠΕΟΑΚ ενώ στην παρ. 7 αυτά των διασταυρώσεών της και ειδικά αυτής στο 57οχλμ. Το ανωτέρω υπόμνημα ως ήδη κατατεθέν είναι στη διάθεσή σας.
3. Πιο συγκεκριμένα η διασταύρωση στο 57οχλμ. που είναι η κεντρική, συνδέει την ΠΕΟΑΚ με τον σταθμό του Προαστιακού, την άνω Κινέτα και τον κόμβο της Ολυμπίας οδού. Ετσι δέχεται μεγάλο αριθμό τροχοφόρων κάθε είδους και πεζών καθότι διασταυρώνονται τέσσερις(4) δρόμοι με δώδεκα(12) διαφορετικές κατευθύνσεις κυκλοφορίας. Ειδικά από άνοιξη μέχρι φθινόπωρο που ο πληθυσμός της περιοχής πολλαπλασιάζεται καθότι η περιοχή αποτελεί παραλιακό θέρετρο, αλλά και ένεκα τουριστικών και παραθεριστικών μονάδων, η κίνηση κάποιες ώρες με έμφαση πρωϊνές ώρες ειδικά τα Σαββατοκύριακα ΚΑΙ κατά τη χειμερινή περίοδο, όπως και τις Κυριακάτικες απογευματινές ώρες της επιστροφής, παρουσιάζει αυξημένο για την περιοχή κυκλοφοριακό φορτίο. Πιο συγκεκριμένα τις πρωϊνές ώρες αυξημένη κίνηση παρουσιάζει η κάθετη οδός Σαπουντζάκη λόγω καθόδου προς την ΠΕΟΑΚ και την παραλία και στην ΠΕΟΑΚ το ρεύμα προς Κόρινθο, ενώ τις απογευματινές ώρες της Κυριακής το ρεύμα της ΠΕΟΑΚ προς Αθήνα. Αποτέλεσμα τροχοφόρα και πεζοί να κινούνται κυριολεκτικά “κατά το δοκούν” με άξονα την τύχη, με εμφανή κίνδυνο ζωής αφενός κάποιες φορές λόγω ταχυτήτων, αφετέρου λόγω απουσίας οποιασδήποτε ρύθμισης από σήμανση φωτεινή η εγκάρσια(διάβασης πεζών), καθότι η προσοχή πολυδιασπάται λόγω ελέγχου πολλών ταυτοχρόνως πεδίων και κυριολεκτικά η ασφάλεια διάβασης της κρίνεται σε κλάσμα χρόνου. Να ληφθεί σοβαρά υπόψιν ότι η συγκεκριμένη διασταύρωση χωροταξικά είναι κατά πολύ στενότερη από τις άλλες δύο στο Μπαλαλάϊ (54οχλμ.) και στην Βουλιαγμένη (58οχλμ.) και εκ των πραγμάτων η διέλευση της, καθίσταται κάποιες φορές ιδιαίτερα προβληματική και επικίνδυνη. Έστω υπόψιν ότι οι πεζοί είναι διαφόρων ηλικιών και ευάλωτες κατηγορίες (ηλικιωμένοι, συμπολίτες με προσωρινά η μόνιμα κινητικά προβλήματα, παιδιά, έγκυες, μητέρες με μικρά παιδιά, ΑΜΕΑ κ.α.) όπου η έλλειψη μιας ένδειξης (σήμανσης) κίνησης η διάβασης ανθρώπων, εν μέσω κάθε κατηγορίας τροχοφόρων με υπερβολικές πολλές φορές ταχύτητες, συνιστά άμεση διακινδύνευση (και σοβαρού) τραυματισμού και φυσικά κίνδυνο ζωής. Πολλές δε φορές υπάρχει στους οδηγούς και σύγχυση προτεραιότητας λόγω και κακής ερμηνείας του ΚΟΚ, που σε συνδυασμό με αντικανονικές προσπεράσεις που γίνονται από τροχοφόρα που ακολουθούν προπορευόμενα τα οποία εκδηλώνουν πρόθεση στροφής η αλλαγής κατεύθυνσης, συνιστούν ένα κυριολεκτικά κοκτέϊλ σοβαρών επαπειλούμενων τροχαίων που αποφεύγονται οριακά. Αρκούν έστω μερικά λεπτά ως παρατηρητής να το διαπιστώσει κανείς. Να σημειώσουμε ότι ακριβώς δίπλα στην συγκεκριμένη διασταύρωση και κακώς κατά την γνώμη μας, σε απόσταση περίπου είκοσι(20) μέτρων στο δεξί ρεύμα προς Αγ. Θεοδώρους, υπάρχει μπροστά από τα γραφεία του Κοινοτικού καταστήματος στάση λεωφορείων του ΚΤΕΛ που δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα ασφάλειας λόγω περιορισμένου χώρου και κακής ορατότητας σε περίπτωση στάσης λεωφορείου λόγω και όγκου του οχήματος. Επιπλέον για τα εισερχόμενα στην ΠΕΟΑΚ τροχοφόρα από την κάθετη οδό Σαπουντζάκη, επειδή δεν υπάρχει επαρκές πεδίο ορατότητας ελέγχου της αριστερής κατεύθυνσης, τα οχήματα είναι αναγκασμένα να εξέρχονται σχεδόν στο μέσον του οδοστρώματος, με ότι κινδύνους συνεπάγεται αυτό ειδικά σε αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο. Αυτές είναι οι βασικές παρατηρήσεις και επισημάνσεις για την συγκεκριμένη διασταύρωση που χρήζουν άμεσης παρέμβασης κατά την άποψη μας, για την ασφαλέστερη διάβαση πεζών και τροχοφόρων.
4. Σχετικά με τις παρατηρήσεις σας στην παρ.1 του εγγράφου ως προς την ανάγκη σήμανσης φωτεινής η προτεραιότητας για την κυκλοφοριακή ρύθμιση ενός κόμβου, θεωρούμε ότι αυτό είναι αντικείμενο εξειδικευμένων επιστημονικών αναλύσεων που ή δ η έπρεπε να υπάρχουν, όπως βεβαίως και κατάλληλα μέσα για την συλλογή και ανάλυση των κυκλοφοριακών δεδομένων ενός κόμβου(κινήσεις πεζών, στρέφουσες κινήσεις οχημάτων) όσον αφορά την δυνατότητα του εκ μέρους σας ελέγχου της υφιστάμενης κυκλοφοριακής ροής. Όμως η ανυπαρξία κυκλοφοριακών δεδομένων και μέσων όπως αναφέρετε, καταδεικνύει σαφώς την απουσία στοιχειώδους βούλησης τουλάχιστον μέχρι στιγμής η την αμέλεια(;) για την φροντίδα των οδικών αξόνων της περιοχής και την θεραπεία των σοβαρών προβλημάτων του οδικού δικτύου που ενώ (υποτίθεται) είναι γνωστά, ΔΕΝ έχουν θεραπευτεί εδώ και χρόνια. Και βέβαια παρότι οι κυκλοφοριακές συνθήκες έχουν αλλάξει , με αποτέλεσμα η καθυστέρηση της λύσης των υφιστάμενων χρόνιων προβλημάτων, παθογενειών και του εκσυγχρονισμού των οδικών αξόνων, να συνιστά φυσιολογικά καταφανείς κινδύνους για την ανθρώπινη ζωή. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το μόνο έργο που έγινε στην ΠΕΟΑΚ τα τελευταία χρόνια στην περιοχή, ήταν μια ασθμαίνουσα ασφαλτόστρωση τον Ιούλιο του 2022 με σκοπό να παραδοθεί στην κυκλοφορία “εν μια νυκτί” την 5/8/22 η γέφυρα της Πίκας γιαπί, ατελής και επικίνδυνη με το οδόστρωμα της ΠΕΟΑΚ για ένα δεκαήμερο περίπου χωρίς διαγραμμίσεις(!!!), χαρακτηριστικό της προχειρότητας των έργων βιτρίνας, ενώ δύο μόλις ημέρες μετά την Κυριακή 7-8-22 είχαμε σοβαρό τροχαίο στο 54,5οχλμ. απέναντι από το κέντρο “Ζορμπάς” με πτώση Ι.Χ. αυτ/του μετά από σύγκρουση σε παρακείμενο α φ ύ λ α κ τ ο μικρό υδατόρεμα με ανάφλεξη και σοβαρούς τραυματισμούς. Έτσι η ΠΕΟΑΚ σε ενάμιση χρόνο από το θανατηφόρο τροχαίο την 26/5/22 στο 55οχλμ. και μέχρι τέλους του 2023, παρουσιάζει δεκατρία(13) περίπου καταγεγραμμένα και μη τροχαία ατυχήματα, όπου σχεδόν όλα επικεντρώνονται στα 55ο έως 57οχλμ. Η απουσία διαβάσεων πεζών στην ΠΕΟΑΚ εκτός από δύο(2) μόνο(!!!) σε τέσσερα (4) χλμ. περίπου κατοικημένης περιοχής, είναι δηλωτικό της αδιαφορίας για την οδική ασφάλεια, την ανθρώπινη ζωή και της υποβάθμισης της ΠΕΟΑΚ, δεδομένου ότι η μία στο 55,5οχλμ. σ η μ α τ ο δ ο τ η μ έ ν η μάλιστα, οδηγεί στην μία πλευρά τους πεζούς σε παρακείμενο αφύλακτο χαντάκι (!!!) βάθους δύο(2)μ. περίπου χ ω ρ ί ς στηθαία ασφαλείας, παγίδα για οδηγούς και πεζούς και χωρίς να έχει αποκατασταθεί αυτή η παθογένεια εδώ και τρία χρόνια, παρότι αυτή έχει εντοπιστεί στους αρμόδιους ευθύς εξ’ αρχής… Και βεβαίως είναι απορίας άξιον, π ω ς οι 15νθήμερες επιθεωρήσεις των οδικών αξόνων από την Περιφέρεια όπως βεβαιώνει και το υπ. αριθ. 778840/10-8-22 έγγραφό σας, δεν έχουν εντοπίσει κάτι τόσο επικίνδυνο και οθφαλμοφανές, όπως και άλλα βεβαίως προβλήματα που σας έχουμε εντοπίσει στα υπομνήματά μας.
6. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ. Από τα συνολικά προβλήματα του οδικού δικτύου που σοβούν διαχρονικά και έχουν περιγραφεί με σαφήνεια και στα προγενέστερα υπομνήματα της επιτροπής αγώνα και τις επισημάνσεις των κατοίκων, συνάγεται η ε γ κ α τ ά λ ε ι ψ η και η υ π ο β ά θ μ ι σ η του οδικού δικτύου της περιοχής, αποτέλεσμα της έλλειψης βασικών υποδομών ασφάλειας και λειτουργικότητας, όπως και η διαφαινόμενη έλλειψη ουσιαστικής βούλησης για θεραπεία των προβλημάτων και έργα ουσίας για την περιοχή και τους κατοίκους της Κινέτας. Εντύπωση δε προκαλεί ότι παρότι έχουμε στα υπομνήματα εντοπίσει μια σειρά από (σοβαρά) προβλήματα σε αυτόν τον οδικό άξονα, το έγγραφό σας αναγνωρίζει(;) πρόβλημα μόνο στην συγκεκριμένη στο (57οχλμ.) διασταύρωση. Επίσης τα τροχαία και μόνο που δεν συνοδεύονται από καμία μελέτη, στατιστική και έμπρακτη πρόθεση θεραπείας των αιτίων όσον αφορά τουλάχιστον τις υποδομές (πεζοδρόμιο, διαβάσεις, σήμανση, απορροή κ.α.) είναι αψευδής μάρτυς. Ελπίζουμε η συνεργασία να συνεχιστεί με δεδομένη τη θετική εκ μέρους μας ανταπόκριση και βεβαίως αναλόγως της βούλησης των αρμοδίων για ουσιαστικές λύσεις και όχι με έργα προχειρότητας και βιτρίνας, όπως μέχρι σήμερα.
φωτογραφία αρχείου