Μελέτη για επαναλειτουργία σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ-Ελευσίνα

Η δημιουργία προαστιακού σιδηροδρόμου, που θα εξυπηρετεί τη Δυτική Αττική μέσω της επαναλειτουργίας υφιστάμενης γραμμής, βρίσκεται στο επίκεντρο του προγραμματισμού της ΕΡΓΟΣΕ. Το έργο αφορά την επανάχρηση και επανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ-Ελευσίνα, που σήμερα βρίσκεται σε αχρησία. Πρόκειται για την πλήρη ανακαίνιση της παλιάς γραμμής Πελοποννήσου από την Ελευσίνα ως το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), που έχει μήκος 7,5 χλμ.

Τη χρηματοδότηση των μελετών αναλαμβάνουν τα ΕΛΠΕ, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ διατηρεί τη συνολική ευθύνη επίβλεψης των μελετών καθώς και το έργο κατασκευής της γραμμής. Το έργο αναμένεται να χωριστεί σε δύο φάσεις.

Η πρώτη φάση αφορά τις μελέτες και την ανακαίνιση των γραμμών στο τμήμα ΣΚΑ – Ελευσίνα, συνολικού κόστους 27 εκατ. ευρώ. Η γραμμή πρόκειται να λειτουργήσει ως προαστιακή πλέον και θα έχει ανάμεσα σε ΣΚΑ και Ελευσίνα τρεις ενδιάμεσους σταθμούς.

Η δεύτερη φάση του έργου θα υλοποιηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ και θα περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση, τη σηματοδότηση της γραμμής και την ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων των σταθμών. Το κόστος προς το παρόν δεν έχει εκτιμηθεί. Πρόκειται για ένα σημαντικό συγκοινωνιακό έργο για τη Δυτική Αττική, καθώς πρόκειται να επαναχρησιμοποιηθεί η εγκαταλελειμμένη σήμερα σιδηροδρομική γραμμή, που θα ενώσει το αστικό και βιομηχανικό κέντρο της περιοχής του Θριάσιου Πεδίου, εξυπηρετώντας καθημερινά δεκάδες χιλιάδες επιβάτες. Παράλληλα με τις μελέτες για την επαναδρομολόγηση της γραμμής, θα εκπονηθούν μελέτες για τις μελλοντικές επεκτάσεις του δικτύου.

Η λειτουργία της γραμμής θα ενώσει, για πρώτη φορά, το πολυπληθές Θριάσιο με το μητροπολιτικό συγκρότημα της Αθήνας και του Πειραιά. Επίσης αποτελεί ένα από τα σημαντικά έργα για την Ελευσίνα, η οποία έχει αναδειχθεί Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα για το 2021.

Το έργο επισφραγίστηκε με την υπογραφή σχετικού μνημονίου συνεργασίας μεταξύ ΕΛΠΕ, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και Δήμου Ελευσίνας, κατόπιν της πρωτοβουλίας του υπουργείου Υποδομών για άμεση ενεργοποίηση.

Οι συνολικές δράσεις –που θα εξελίσσονται ταυτόχρονα με τις προετοιμασίες για την ανάδειξη της Ελευσίνας ως πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης– συνθέτουν ένα εξαιρετικής σημασίας έργο το οποίο αφενός θα εκμεταλλευθεί υπάρχουσες υποδομές που για πολλά χρόνια είχαν εγκαταλειφθεί και αφετέρου θα δώσει πνοή σε περιοχές με υποβαθμισμένες συγκοινωνίες, που παραμένουν αποκομμένες από την Ανατολική Αττική, καθώς και από το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά.

Το ενδιαφέρον της ΕΛΠΕ για τη συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή φαίνεται πως έχει να κάνει με το πετρέλαιο. Παράλληλα με τη σιδηροδρομική γραμμή, στο τμήμα μεταξύ των διυλιστηρίων Ελευσίνας και Ασπροπύργου θα κατασκευαστούν δύο αγωγοί πετρελαίου με σκοπό να αντικαταστήσουν δύο παλαιότερους που βρίσκονται μέχρι και σήμερα σε λειτουργία παρόλο που πάνω σε αυτούς έχουν κτιστεί παράνομα κατοικίες και άλλα κτίσματα με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα ασφαλείας. Άγνωστο είναι αν η κατασκευή των αγωγών θα περιλαμβάνεται στην ίδια εργολαβία με τη σιδηροδρομική γραμμή, η βιασύνη όμως προκειμένου το έργο να γίνει πριν ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, ίσως υπονοεί ακριβώς αυτό.

Η μετρική σιδηροδρομική γραμμή Πειραιά – Πάτρας (τμήμα των σιδηροδρόμων Πελοποννήσου – ΣΠΑΠ) σταμάτησε τη λειτουργία της το 2007. Το τμήμα από τους Αγίους Αναργύρους έως και την Κόρινθο παραμένει άθικτο αλλά εγκαταλελειμμένο.

Παρόμοια άρθρα

Back to top button